Korzystanie z komunikacji miejskiej codziennie lub prawie codziennie zadeklarowało 42% badanych. W ogólnej ocenie jakość podróżowania WTP warszawiacy oceniają na 7,61 – w skali 10 stopniowej (gdzie 10 to ocena bardzo dobra a 1 bardzo zła). W szkolnej skali byłaby to „mocna czwórka”. Pasażerowie najbardziej zadowoleni są z jakości taboru i informacji (82%), bezpieczeństwa w pojazdach (81%) i liczby przystanków (79%) – mówi Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.
"Transport Publiczny": Jakie przemyślenia, wnioski czy też może nauka na przyszłość przychodzą na myśl w formie podsumowania minionego roku?
Katarzyna Strzegowska, dyrektor ZTM w Warszawie: Jesteśmy w trakcie podsumowywania roku 2024, nie wszystkie dane jeszcze do nas spłynęły. Ale na podstawie tych informacji, które mamy, można się pokusić o pierwsze wnioski. Wiem już, że w 2024 roku wykonaliśmy większą o około 2% pracę przewozową. I co za tym idzie, wydatki na zakup usług przewozowych też będą większe – szacujemy, że o około 5,6%. Więcej kilometrów przejechały tramwaje – mieliśmy przecież otwarcie nowych tras. Jeśli chodzi o pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej – zakończyły się niemal wszystkie prowadzone prace modernizacyjne w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego i rozkłady jazdy wróciły do standardowych wersji. Liczba przewiezionych pasażerów jest porównywalna z 2024 rokiem i wynosi około 1 miliarda, przy czym tu nie mamy jeszcze danych kolejowych. Sprzedaliśmy też około 2% więcej biletów niż w roku 2023.
A jak w oczach Warszawiaków wygląda ten miniony rok? Jak odbierają najnowsze udogodnienia i inwestycje i organizację ruchu publicznego w Warszawie w ich kontekście?
W 2024 roku pasażerowie pojechali trzema nowymi odcinkami tras tramwajowych – w marcu około 3-kilometrową na ulicy Kasprzaka, w maju około 2-kilometrową na ulicach Gagarina, Spacerowej i Goworka, a w październiku otworzyliśmy około 6,5 kilometra trasy do Miasteczka Wilanów czyli na wysokości al. Rzeczypospolitej i ulicach Jana III Sobieskiego oraz Belwederskiej. To były największe nowości dla pasażerów i jednocześnie bardzo istotne połączenia dla całej sieci Warszawskiego Transportu Publicznego.
Odcinek na Woli to m.in. szybsze połączenie na Bemowo i do drugiej linii metra, natomiast tramwaj na ulicy Gagarina łączy Dolny Mokotów, okolice Czerniakowskiej z Puławską i dalej z Centrum. To najszybsze takie połączenie i od razu zyskało wielu pasażerów – dziś tramwajami jeździ stamtąd więcej osób niż wcześniej korzystało z autobusów. Prawdziwą furorę robi natomiast połączenie z Wilanowa – z tramwajów dwóch nowych linii, 14 i 16, skorzystało do dziś ok. 4,5 mln pasażerów, z czego blisko 2 mln z nowego odcinka ich tras czyli właśnie „wilanowskiego”. Wśród 10 najpopularniejszych przystanków na tych trasach, sześć to nowe przystanki.
Statystyki mówią same za siebie?
Jak to nieraz mówimy, pasażerowie „zagłosowali nogami” i wybrali najdogodniejsze, najsprawniejsze i najszybsze połączenie tramwajowe. Nowa trasa tramwajowa oznaczała także zmiany w układzie linii autobusowych w tamtym rejonie miasta, tak aby mieszkańcy mieli jak najłatwiejszy dostęp do nowej trasy tramwajowej nawet z oddalonych od niej osiedli i mogli jak najlepiej wykorzystać nowe połączenia. Można to porównać do uruchomienia metra (oczywiście z zachowaniem odpowiedniej skali porównawczej) – tramwaj, który porusza się po wydzielonym torowisku, wjeżdżający w intensywnie zurbanizowany rejon, pełni podobną funkcję.
To już wszystkie duże zmiany?
To największe zmiany, jakie wprowadziliśmy w tym roku, bo oczywiście pojawiło się też sporo mniejszych, mniej spektakularnych, jak np. rozszerzenie kursowania Szybkiej Kolei Miejskiej na północy aglomeracji i uporządkowanie jej rozkładów, skierowanie autobusów linii 105 w rejon Odolan, korekta trasy autobusów linii 161 w Wawrze czy utworzenie węzła przesiadkowego autobusowo-kolejowego przy przystanku Warszawa Gocławek.
Z czego najbardziej zadowoleni są Warszawiacy?
Jak wynika z cyklicznych badań Barometr Warszawski, komunikacja publiczna jest najlepszym sposobem podróżowania po mieście – respondenci najbardziej zadowoleni są z jakości taboru, bezpieczeństwa i liczby przystanków. Aż 96% udzielających odpowiedzi, uznaje funkcjonowanie komunikacji miejskiej, obok bezpieczeństwa publicznego, czystości i porządku oraz bezpieczeństwa na drogach, za najważniejszy obszar życia w mieście, a 89% respondentów uważa, że jest on dobrze zarządzany.
Korzystanie z komunikacji miejskiej codziennie lub prawie codziennie zadeklarowało 42% badanych. W ogólnej ocenie jakość podróżowania WTP warszawiacy oceniają na 7,61 – w skali 10 stopniowej (gdzie 10 to ocena bardzo dobra a 1 bardzo zła). W szkolnej skali byłaby to „mocna czwórka”. Pasażerowie najbardziej zadowoleni są z jakości taboru i informacji (82%), bezpieczeństwa w pojazdach (81%) i liczby przystanków (79%).
Wśród 77% Warszawiaków przemieszczających się do pracy, na uczelnię czy do szkoły (23% badanych w ogóle nie musi dojeżdżać), 66% deklaruje, że wybiera przy tej okazji transport publiczny. To pasażerowie, którzy przemieszczają się komunikacją miejską regularnie. Większości z nich dotarcie do celu zajmuje nie więcej niż 30 minut (do 15 minut - 8%, 16-30 minut - 40%).
I te oceny Warszawiaków są dla nas, osób zaangażowanych w organizację Warszawskiego Transportu Publicznego, największą nagrodą. Przy okazji naszej rozmowy chciałabym serdecznie podziękować za korzystanie z Warszawskiego Transportu Publicznego. Będziemy pracowali nad tym, aby ta ocena była jeszcze wyższa.
Mówiłyśmy już trochę o tym, co udało się zrealizować. Pytanie, co wymaga jeszcze sporo pracy, a co już częściowo mamy za sobą?
O uruchomieniu nowych tras tramwajowych już mówiliśmy. Trwa budowa kolejnych odcinków. Budowany jest także ostatni fragment drugiej linii metra na Bemowie czyli stacje Karolin, Chrzanów i Lazurowa, wraz z tunelami. Tarcze drążące tunele powinny zakończyć pracę latem. Modernizowana jest także pierwsza linia metra – najstarsze zamontowane tam urządzenia mają już ponad 30 lat i choć sprawne, wymagają wymiany na nowocześniejsze i bardziej energooszczędne. Sukcesywnie wymieniamy np. podstacje energetyczne i oświetlenie tuneli oraz stacji. Pasażerowie na pewno zauważyli też nowe kamienne ścieżki prowadzące, pola uwagi i pasy ostrzegawcze ułatwiające poruszanie się oraz będące punktem odniesienia w przestrzeni i drogowskazem umożliwiającym orientację osobom niewidomym i niedowidzącym. Wyremontowaliśmy również kilkanaście przystanków, ustawiliśmy lub zmodernizowaliśmy kilkadziesiąt wiat – modernizacja to montaż zielonego dachu z rozchodnika i szyb z oznaczeniami ostrzegającymi ptaki. Na parkingach P+R instalujemy system poboru opłat, który ułatwia korzystanie z nich. Uruchomiony został buspas na ulicy św. Wincentego, który ułatwia skomunikowanie Białołęki ze stacją metra Kondratowicza.
Jest też nowa umowa z SKM, ponieważ poprzednia wygasła w minionym roku…
Tak. Z końcem roku podpisaliśmy umowę z Szybką Koleją Miejską na świadczenie usług przewozowych w latach 2025-2039. Dla wielu mieszkańców Warszawy „eskaemka” jest znakomitym sposobem poruszania się wewnątrz miasta, a dla takich miast i gmin jak Pruszków, Piaseczno, Otwock czy Legionowo podmiejska kolej to podstawowy środek transportu do pracy czy szkoły. Zgodnie z zapisami nowej umowy, SKM do wykonania ma 25,6 mln wozokilometrów. Sieć SKM składa się z pięciu linii pokrywając siatką połączeń niemal całą metropolię. Pociągami można dojechać bezpośrednio do celu swojej podróży albo wygodnie przesiąść się na różnych stacjach po drodze. Pociągi SKM są dobrze zintegrowane z pozostałymi liniami WTP, obsługiwanymi przez autobusy, tramwaje, pociągi metra a dzięki ofercie Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD można szybko zamienić jeden pociąg na drugi i pojechać tam, gdzie docierają Koleje Mazowieckie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.